سایت شخصی سامان پاکدل

کوتاه و مختصر

سایت شخصی سامان پاکدل

کوتاه و مختصر

  • ۰
  • ۰

توکن‌ های غیرقابل تعویض یا NFT به نوعی یک دارایی‌ رمزنگاری شده در یک بلاک چین با کدهای شناسایی منحصر به فرد و محل ذخیره‌ی خاصی هستند، که این کد‌های شناسایی هر کدام را از یکدیگر متمایز می‌کند. برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی‌ توان آنها را معامله یا مبادله کرد. این با توکن‌ های قابل تعویض مانند ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت کوین، متفاوت است، که با یکدیگر یکسان هستند و بنابراین می‌ توانند به عنوان رسانه‌ ای برای معاملات تجاری استفاده شوند.

مزیت توکن‌ های NFT چیست؟

NFT ها توکن‌ های رمزنگاری منحصر به فردی هستند که روی یک بلاک چین وجود دارند و قابل تکرار نیستند.NFT ها را می‌توان برای نمایش آیتم‌های دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک استفاده کرد.

NFT چیست
NFT چیست

ان اف تی در دنیای واقعی این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت کار آمدتر خرید، فروش و معامله  کنید و در عین حال احتمال تقلب و کلاه برداری را کاهش دهید.NFT ها همچنین می‌ توانند برای نشان دادن هویت افراد، حقوق مالکیت و موارد دیگر استفاده شوند.

ساختار متمایز هر NFT پتانسیل استفاده از چندین مورد را دارد. به عنوان مثال، آنها وسیله ای ایده آل برای نمایش دیجیتال دارایی‌های فیزیکی مانند املاک و مستغلات و آثار هنری هستند. از آنجایی که NFT ها مبتنی بر بلاک چین هستند، می‌توانند برای حذف واسطه‌ ها و ارتباط هنرمندان با مخاطبان یا مدیریت هویت نیز استفاده شوند. به زبان ساده در جواب سوال مزایای توکن‌های NFT چیست می‌توان گفت که، این توکن‌ ها می‌ توانند واسطه‌ ها را حذف کنند، معاملات را ساده‌ تر کنند و بازارهای جدیدی را در دنیای تکنلوژی به راه بیاندازند.

در اوایل ماه مارس، یک توکنNFT  توسط گروه هنرمند دیجیتال Beeple به قیمت بیش از 69 میلیون دلار فروخته شد. این فروش یک سابقه و رکورد برای گران ترین قطعه‌ی هنر در دنیای دیجیتال، ایجاد کرد. این اثر هنری یک کلاژ بود که از 5000 روز اول کار بیپل تشکیل شده بود.

بیشتر بازار فعلی و توکن‌های NFT  حول اقلام کلکسیونی، مانند آثار هنری دیجیتال، کارت‌های ورزشی، و چیزهای کمیاب متمرکز شده است. در این میان یکی از پرطرفدارترین آنها NBA Top Shot می‌باشد، که این گروه مکانی برای جمع آوری لحظات غیرقابل تعویض NBA به صورت کارت دیجیتال است.

ساختار توکن‌ های NFT به چه صورت است؟

مانند پول فیزیکی، ارزهای دیجیتال قابل تعویض و معامله هستند، یعنی می‌توان آنها را با یکدیگر مبادله کرد. به عنوان مثال، یک بیت کوین همیشه از نظر ارزش با بیت کوین دیگر برابر است. به طور مشابه، یک عدد اسکناس هزار تومانی با یک اسکناس هزار تومانی دیگر از نظر ارزش، برابر است. این ویژگی تغییرپذیری، ارزهای دیجیتال را برای استفاده به عنوان یک رسانه امن تراکنش در اقتصاد دیجیتال مناسب می‌کند.

◾ مشاهده قیمت لحظه ای بیت کوین و مشاهده قیمت شیبا ◾

اما NFT ها پارادایم بازار کریپتو را با منحصر به فرد بودن و غیرقابل تعویض کردن هر توکن، تغییر می‌ دهند. در نتیجه یک توکن غیرقابل تعویض ان اف تی نمیتواند با یک توکن دیگر، برابر باشد. به نوعی توکن‌های NFT  نمایش دیجیتالی دارایی‌ ها هستند و به پاسپورت‌ های دیجیتال تشبیه شده‌ اند زیرا هر توکن دارای هویت منحصر به فرد و غیرقابل انتقالی است تا آن را از سایر نشانه‌ها متمایز کند. همچنین آنها قابل توسعه هستند، به این معنی که می‌ توانید یک NFT را با دیگری ترکیب کنید تا یک NFT سوم و منحصر به فرد را تولید کنید.

توکن nft چیست
توکن nft چیست

همچنین مانند بیت کوین، NFTها حاوی جزئیات مالکیت برای شناسایی آسان و انتقال بین دارندگان توکن هستند. همچنین مالکان می‌توانند متا دیتا یا ویژگی‌های مربوط به دارایی را در NFT اضافه کنند. به عنوان مثال، توکن‌هایی که نشان دهنده دانه‌های قهوه هستند را می‌توان به عنوان یک تجارت منصفانه طبقه بندی کرد. یا، هنرمندان می‌توانند آثار هنری دیجیتال خود را با امضای خود در یک محیط ذخیره سازی امضا کنند.

استاندارد ‌ERC-721

NFTها با استفاده از استاندارد ERC-721 توسعه یافته‌اند. ERC-721 که توسط برخی از قرارداد‌های هوشمند ERC-20 توسعه یافته است؛ جزئیات مالکیت، امنیت و ابرداده‌ی  مورد نیاز را برای تبادل و توزیع توکن‌های بازی، تعریف می‌ کند. استاندارد ERC-1155 با کاهش هزینه‌ های تراکنش و ذخیره‌سازی مورد نیاز برای NFTها و دسته‌بندی انواع مختلف توکن‌های غیرقابل تعویض در یک قرارداد، باعث توسعه‌ی هرچه بیشتر این تکنولوژی شد.

شاید معروف ترین مورد استفاده برای NFT ها مربوط به cryptokitties باشد.  این شرکت در نوامبر 2017 راه اندازی شد، نمایش‌ های دیجیتالی گربه‌ها با شناسه‌های منحصر به فرد در یک بلاک چین اتریوم، ذخیره شدند. هر بچه گربه منحصر به فرد است و قیمتی متفاوت در ارز دیجیتال اتریوم دارد.

گربه‌ها در میان خود تولید مثل می‌کنند و فرزندان جدید به وجود می‌آیند که در مقایسه با والدین خود دارای ویژگی‌ها و ارزش‌های متفاوتی هستند. ظرف چند هفته کوتاه پس از راه‌اندازی، cryptokitties  طرفداران زیادی پیدا کرد و مخاطبان آن تا 20 میلیون دلار برای خرید، تغذیه و پرورش هزینه کردند. برخی از علاقه مندان و دوست داران حتی بیش از 100000 دلار برای بچه گربه‌ ها خرج کردند.

شاید از نظر شما استفاده از cryptokitties بی اهمیت به نظر برسد، اما موارد دیگری هستند که ارزش این تکنولوژی را بالا می‌برند. به عنوان مثال، NFT ها در معاملات سهام خصوصی و همچنین معاملات املاک و مستغلات استفاده نیز استفاده می‌شود. یکی از پیامدهای فعال کردن چندین نوع توکن در یک قرارداد، توانایی ارائه سپرده برای انواع مختلف NFTها، از آثار هنری گرفته تا املاک، در یک تراکنش مالی واحد است.

اهمیت توکن‌های NFT

توکن‌ های غیرقابل تعویض یا ان اف تی، تحولی عجیب نسبت به مفهوم نسبتاً ساده‌ی ارزهای دیجیتال هستند. سیستم‌های مالی مدرن شامل، سیستم‌های تجاری پیچیده و وام برای انواع مختلف دارایی، از املاک و مستغلات، قراردادهای وام و آثار هنری و…  می‌شود. با فعال کردن نمایش دیجیتال دارایی‌های فیزیکی، NFT ها گامی رو به جلو در اختراع مجدد این زیرساخت هستند.

شاید واضح ترین مزیت NFT ها، کارایی آنها در بازار باشد. تبدیل یک دارایی فیزیکی به یک دارایی دیجیتال، فرآیندهای فروش را ساده می‌کند و واسطه‌ها را حذف می‌کند.توکن‌های NFT  که آثار هنری دیجیتال یا فیزیکی را در یک بلاک چین قرار می‌دهند، نیاز انسان به عوامل و شخص سوم را از بین می‌برد و به هنرمندان اجازه می‌دهد تا مستقیماً با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

همچنین توکن‌های NFT‌ می‌توانند فرآیندهای تجاری را بهبود بخشند. به عنوان مثال، یک NFT برای یک بطری نوشیدنی، تعامل سازندگان و تولید کنندگان مختلف را در زنجیره تامین آسان‌تر می‌کند و به ردیابی منشأ، تولید و فروش آن در کل فرآیند کمک می‌کند. شرکت مشاوره Ernst & Young قبلاً چنین راه حلی را برای یکی از مشتریان خود طراحی کرده بود.

توکن‌های غیر قابل تعویض نیز برای مدیریت هویت، گزینه‌ای عالی هستند. گذرنامه‌های فیزیکی را در نظر بگیرید که باید در هر نقطه ورودی و خروجی به نگهبانان، ارائه شوند. با تبدیل گذرنامه‌های فردی به توکن‌های NFT  که هر کدام دارای ویژگی‌های شناسایی منحصر به فرد خود هستند، می‌تواند فرآیندهای ورود و خروج را برای حوزه‌های قضایی ساده‌تر کند. با گسترش این مورد، NFT ها می‌توانند برای مدیریت هویت در دنیای دیجیتال نیز استفاده شوند.

تقسیم دارایی‌های املاک توسط توکن‌های NFT

همچنین توکن‌های NFT  می‌توانند با تقسیم دارایی‌های فیزیکی مانند املاک و مستغلات، سرمایه گذاری را به صورت دموکراتیک در بیاورند. تقسیم دارایی دیجیتالی املاک و مستغلات بین چندین مالک بسیار ساده‌تر از یک دارایی فیزیکی است. همچنین می‌توان آن را به دارایی‌های دیگری مانند آثار هنری تعمیم داد. بنابراین، یک نقاشی همیشه نیازی به داشتن یک مالک ندارد. معادل دیجیتالی آن می‌تواند چندین مالک داشته باشد که هر کدام مسئول بخشی از نقاشی هستند. چنین ترتیباتی می‌تواند ارزش و درآمد آن را افزایش دهد.

هیجان انگیزترین امکان برای NFTها در ایجاد بازارها و اشکال جدید سرمایه گذاری نهفته است. یک قطعه از املاک و مستغلات را در نظر بگیرید که به چندین بخش تقسیم شده است، که هر کدام دارای ویژگی‌ها و انواع مختلف هستند. یکی از بخش‌ها ممکن است در کنار یک ساحل باشد در حالی که دیگری یک مجتمع تفریحی و دیگری یک منطقه مسکونی، در یکی دیگر از نقاط دنیا باشد. بسته به ویژگی‌های آن، هر قطعه زمین منحصر به فرد است، قیمت متفاوتی دارد و با یک توکن NFT  نشانه گذاری می‌شود.

Decentraland، یک پلتفرم واقعیت مجازی در بلاک چین اتریوم، قبلاً چنین مفهومی را پیاده‌سازی کرده است. با پیچیده‌تر شدن NFT‌ها و ادغام در زیرساخت‌های مالی، ممکن است امکان پیاده‌سازی مفهوم توکن‌های ملکی، متفاوت و سخت‌تر بشود.

چند نمونه از توکن‌های NFT

توکن‌ های غیرقابل تعویض می‌توانند هر دارایی را به ‌صورت دیجیتالی نشان دهند، از جمله دارایی‌های آنلاین مانند آثار هنری دیجیتال و دارایی‌های واقعی مانند املاک و مستغلات. نمونه‌های دیگری از دارایی‌هایی که NFT می‌توانند نشان دهند شامل موارد درون بازی‌ها مانند آواتارها، کلکسیون‌های دیجیتال و غیر دیجیتال، نام‌های دامنه و بلیط‌ها، می‌باشد.

در بلاگ بیتمینو بخوانید :

چگونه می توانم NFT بخرم؟

بسیاری از NFT ها را فقط می‌توان با اتر خریداری کرد، بنابراین داشتن مقداری از این ارز دیجیتال و ذخیره آن در یک کیف پول دیجیتال، معمولا اولین قدم برای ورود به این دنیا است. سپس شما می‌توانید توکن‌های NFT  را از طریق هر یک از بازارهای آنلاین NFT، از جمله OpenSea، Rarible، و SuperRare خریداری کنید.

بررسی نهایی توکن‌های NFT

توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان اف تی، که از فناوری بلاک چین، مانند ارزهای دیجیتال، استفاده می‌کنند، عموماً ایمن و قابل اعتماد هستند. ماهیت توزیع شده بلاک چین‌ها، هک کردن NFT ها را دشوار می‌کند، هرچند که این امر به خاط رخ دادن اشتباهات انسانی غیرممکن نیست. یکی از خطرات امنیتی برای NFT ها این است که اگر پلتفرم میزبان NFT از کار بیفتد، ممکن است که شما دسترسی به توکن خود را از دست بدهید.
https://bitmino.com/nft-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

  • ۰۰/۱۱/۲۳
  • سامان پاکدل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی